Експрес-гра «Передай посмішку
і добре слово другу»
- Розгадування ребуса «Дружба».
Так,
сьогодні мова піде про дружбу як про одне з найбільших багатств людини. Гадаю, після сьогоднішнього
спілкування ви розширите свої знання правилами дружби і краще будете
розбиратися в справжніх друзях, більше будете розуміти і цінити друзів.
1.
Читання
вчителем і обговорення вірша А. Костецького «Велосипед».
Хто герой цього вірша?
Кому було весело і хто виявився покараним?
Славкові, що з квартири
сорок,
велосипед купили вчора.
Він зразу в двір його потяг
прудкого та дзвінкого,
все хизувався ним
і нас не підпускав до нього.
Просив Юрко: «Ну дай хоч раз
пройду метрів двісті!»
А він Юркові: «Ач який!
Свого купи та їзди».
І я просив. Та він: «Моє!» –
І нам кататись не дає…
Ну й що ж, нехай! А ми зате
разом в кіно ходили,
разом у нашому дворі
співали скільки сили,
а потім грали у квача,
аж поки вечір не почавсь.
А що Славко? Він сам-один
сидів з велосипедом,
і вже кататись не хотів.
Отак йому і треба.
2.
Бесіда
за змістом вірша.
-
Кому
було весело?
-
Хто
виявився покараним?
-
Чому
так сталося?
-
Якого
правила дружби не знає Славко?
-
А чи
не буваєте ви жадібними?
-
Чи
хочете навчитись дружити по-справжньому?
Що ж означає слово «дружба» в науковій літературі? Дружба (за тлумачним
словником) – це стосунки між людьми, в основі яких знаходиться взаємна
прихильність, відданість, товариська солідарність, духовна близькість,
спільність інтересів, приязнь, дружність.
Потреба в дружбі, в товаришуванні, в друзях
виникла дуже давно. Ще первісні люди, наші пращури, разом полювали на звіра,
берегли вогонь, охороняли житло, ділились здобиччю.
1.
гра
«Мікрофон» і «Незакінчене рішення»
-
Підніміть
руку, у кого з вас є друг, чи подруга?
-
Я так
і знала, і дуже цьому рада.
-
А що
для вас означає дружити?
Свою відповідь починайте
словами: «Дружити – це означає…» (працює «мікрофон»)
2.
Складання
«асоціативного куща»
-
Все,
що ви говорили, правильно. Отже, який він, ваш друг – назвіть тепер його одним
словом.
Дружба завжди вважалася
великою цінністю. Давні скіфи закріплювали дружбу власною кров’ю, що служила
військовим договором і великою клятвою: надрізавши пальця, кров збирали у
чашку, а потім куштували її з кінчиків мечів. Після цього вже нічого не могло
їх розлучити.
В епоху середньовіччя лицарі
ставили чоловічу дружбу на вищий щабель, ніж кохання та сімейні стосунки.
Дружба, братерство
народжуються не кров’ю, а спорідненням думок, мети, справ. Дружбу надзвичайно
цінували в усіх культурах.
-
Як на
вашу думку, між ким може існувати дружба? А скільки може бути друзів у
однієї людини?
-
Дійсно,
дружити можна парами, групами, колективами, навіть містами і державами, може
дружити дівчинка з дівчинкою, хлопчик з хлопчиком. А чи може дружити хлопчик з
дівчинкою? Звичайно ж.
Є така
прекрасна приказка «Щоб не марно в світі жити, треба, діточки, дружити».
Інтерактивний метод
«Квітка дружби»
Подивіться на цю квіточку - семицвіточку. Вона
незвичайна, бо має назву, прочитайте «Дружба». Свої кольорові пелюсточки вона
нам розкриє (повернеться лицьовою стороною) за умови виконання «Правил дружби».
Чи готові ви довести, що всі знаєте правила дружби і вмієте дружити? Тож,
рушаємо у путь.
а) Перше правило дружби.
-
Виведемо
його, і відкриється нам перша пелюсточка. Ану подивіться на свого сусіда по
парті. (Витримує деякий час, щоб діти мимоволі посміхнулися один одному) Що ви
побачили на лиці у сусіда? Так діти, саме з посмішки починається дружба.
Дуже важливо путь важкий пройти,
Друга вірного в житті собі знайти,
Втішити засмучену людину
І до щастя відшукать стежину,
Дружби перекинути мости,
Бо із другом завжди легше йти.
Не забудьте посмішку з собою взяти,
Бо посмішка робить людину гарнішою,
Ввічливішою, красивішою, ніжною,
Ласкавою і трохи сором’язливою.
- А коли, в яких ситуаціях людина повинна
посміхатися? (Відповіді дітей.)
- Правильно!
·
Посміхайтеся,
коли вітаєтесь.
·
Посміхайтеся,
коли з кимось розмовляєте.
·
Посміхайтеся
знайомим і незнайомим людям.
·
Посміхайтеся,
коли поганий настрій, - і тоді одразу стане легше і світліше на душі.
·
Усміхайтесь
сонцю, квітам, незнайомим перехожим, і тоді усе на світі ти зробити з другом
зможеш.
Отже, перша пелюсточка квітки - семицвітки
відкривається, і вона нам говорить перше правило дружби – «Посміхайся».
б)
Друге
правило дружби – мудрість
З давніх-давен люди
передавали уміння дружити. Вміти дружити – це ціла наука. Вона відобразилась у
народних прислів’ях і приказках. А чи знаєте ви якісь з них? (відповіді дітей)
Гра «Закінчи прислів’я», з’єднавши
правильно ліву і праву сторони.
Людина без друга, велика туга.
Безвірного друга як
дерево без коріння.
Маєш друга - бережи, а не маєш - знайди.
Інтерактивна вправа
«Два-чотири-всі разом».
1.
Інструктаж
вчителя.
У кожного з вас на парті
конверт з «розсипаним» прислів’ям. Складіть його, а потім «об’єднайтеся у групи
за кольором» ваших «розсипанок» і поясніть значення цих прислів’їв.
2.
Робота
у парах. «Збирають прислів’я»:
|
– червоне
|
– жовте
|
–
оранжеве
3.
Об’єднання
в групи за кольором.
4.
Обговорення
змісту прислів’їв.
5.
Презентація
прислів’їв і їх пояснення.
6.
Рефлексія.
Ці народні прислів’я вчать нас мудрості, життєвих правил дружби, завжди
обдумувати спілкування з другом.
Відкриття другого правила
дружби на квіточці – семицвіточці: «Будь в дружбі мудрим».
Давайте перевіримо чи мудрі
ви у виборі друзів:
-
послухайте
ситуацію, а потім висловлюйте свої думки.
Ситуація
Оленка прийшла до Іринки.
-
Збирайся,
Іринко, бери ковзани, ходімо на ковзанку!
-
Не
можу, я ще всіх уроків не підготувала.
-
Закінчуй
зі своїми уроками. Завтра спишемо у Надьки.
-
Вибач,
Олено, але не можу! Вибач!
-
Ех
ти, а ще подружкою називаєшся!
Чи правильно вчинила Іринка?
Щоб ви зробили на її місці?
Обговорення вірша
Другокласниця Людмила
вранці мамі заявила:
– Все, до школи я не йду,
я не стерплю цю біду.
Щастя скінчено моє,
адже в Рити джинси є.
І тепер зі мною Рита
відмовляється дружити.
Мама:
–
Ви
були найкращі друзі.
–
Так,
але сказала Рита,
поки буду я ходити
не у джинсах, а в спідниці,
їй не хочеться дивиться.
Мамо, дружбу виручай,
джинси і мені придбай –
Мама спершу подивилась
На похнюплену Людмилу.
Потім мовила:
–
Діла!
Ви справжні подруги! –
й пішла.
Тепер скажіть і ви мені:
–
Це
справжні подруги чи ні?
в)
Третє
правило дружби: «Допомагай»
Гра «добре-погано» (у
парах).
Завдання. Допоможіть один одному:попрацюйте в парах
і розкладіть у два кошики слова, які означають добрі й погані вчинки. Погані
вчинки – у кошик «Погано», а добрі вчинки - у кошик із назвою «Добре».
розірвав
образив
посварилися
відібрав
штовхнув
ударив
зруйнував
|
злякав
схитрував
обманув
зрадив
насміхався
зрадів
відвідав
|
Молодці, ви показали себе,
як справжні мудреці.
г)
Четверте
правило дружби «Уміти вибачати і вибачатися»
Слово вчителя.
– Всім відомо, що не завжди
з другом можна згодитися у якійсь справі чи думкою. Іноді навіть на емоціях
мимоволі виникають конфлікти. Але треба уміти прощати і вибачати. Як же це
правильно робити? Послухайте віршик і вирішіть самі, як.
д)
П’яте
правило дружби «Добрела». Гра «Добрі слова» (в парах).
– «Добре слово і кішечці приємне» – всі чули такс
прислів’я. Л чи знаєте ви
добрі слова?! Тоді поверніться до сусіда по-доброму, з приємною посмішкою по
черзі скажіть один одному ці слова.
Раз, два, три - почали!
Відкриття п’ятої пелюсточки
«Будь добрим завжди».
е)
Шосте,
сьоме правила дружби «Єдність», «Радість». Гра «Давайте жити дружно!»
– А зараз підійдіть до мене, станьте в коло.
– Діти, якими словами завжди закінчувався
мультфільм про кота Леопольда та мишенят? Так! «Давайте жити дружно!» А от і сам кіт Леопольд! Передавайте цю м’яку іграшку по черзі зі
словами-побажаннями, які ви б хотіли сказати своєму справжньому товаришеві.
Закінчуйте свої слова словами кота Леопольда. А почну я.
– Дорогі мої дітки! Мої першачки! Я хочу,
щоб ми з вами поважали один одного, не ображали, жили у мирі і злагоді. В цьому
я вам буду допомагати. Я вас люблю! Давайте жити дружно!
(Діти по черзі говорять від
себе і зі словами «Давайте жити дружно!» передають іграшку сусідові.)
Релакційна пауза «Коло
любові».
А тепер візьміться за руки,
подивіться на сусіда справа, на сусіда з ліва і подаруйте найчарівнішу
посмішку. Саме з неї починається дружба. А яким буде наш клас? За вашими
посмішками сподіваюсь, що дружнім. А ви відчуваєте, як у ваших долоньках
з’явилося тепло, це маленьке сонечко від ваших добрих сердець зігріває їх
теплом. У когось ручка була холодною, і швидко зігрілася від руки сусіда. Ви
відчуваєте тепло долонь, радість від ваших чарівних посмішок. Ми разом – велике сонечко, воно
не спалює, а ніжно зігріває наші душі. поблискуючи радісними іскорками в ваших
очах. Ми єдине ціле. Ми 2-Б клас. Ми будемо
дружити, цінити і поважати один одного, радіти за успіхи своїх однокласників,
разом будемо переживати і співчувати, разом будемо долати невдачі і перепони,
допомагаючи один одному. Бо дружба велика сила. Тільки в єдності нас ніхто не
подолає, ми все зможемо, всього досягнемо.
Відкриття шостої і сьомої
пелюстки квітки-семицвітки «В єдності наша сила» і «Радій за себе і за
товариша».
Розгляд цілої квїтки-семицвітки.
– Ось і зібрали ми «Квітку Дружби». Хай же
цвіте вона і розквітає у ваших душах добротою і ласкою, справжніми людяними
вчинками, хай мир і дружба, любов і злагода оселяться в нашому класі. А вони
«Дружба» з відкритими пелюстками, навчимося уступати один одному, поважати і
допомагати один одному. І від кожного з нас залежить, як швидко в нашому класі
буде добре всім, як швидко про нас скажуть:
дружній клас, там гарні діти!»
Немає коментарів:
Дописати коментар